Monday, 24 August 2015

Hashtag #

APA ITU HASHTAG # ?

Hashtag adalah jenis label atau tag metadata digunakan pada rangkaian dan micro-blogging perkhidmatan sosial yang menjadikan ia lebih mudah bagi pengguna untuk mencari mesej dengan tema atau kandungan tertentu. Pengguna membuat dan menggunakan hashtags dengan meletakkan watak hash (atau tanda nombor) # di hadapan perkataan atau frasa unspaced, sama ada dalam teks utama mesej atau pada akhir. Mencari yang hashtag kemudian akan membentangkan setiap mesej yang telah ditandakan dengan.

Sebagai contoh, pada perkhidmatan perkongsian foto Instagram #bluesky hashtag membolehkan pengguna untuk mencari imej yang telah ditandakan sebagai mengandungi langit, dan # cannes2014 adalah tag yang sesuai untuk imej dari 2014 Festival Filem Cannes. Hashtags boleh digunakan untuk mengumpul pendapat awam mengenai peristiwa dan idea-idea di, korporat, atau peringkat dunia tempatan. Sebagai contoh, mencari Twitter untuk # worldcup2014 kembali banyak tweet dari individu di seluruh dunia tentang Piala Dunia FIFA 2014.

Hashtag telah digunakan untuk aktiviti sosial. Twitter hashtags #notallmen dan #yesallwomen digunakan untuk berdebat kebencian thd wanita selepas 2014 pembunuhan Isla Vista; manakala hashtag #illridewithyou ini dicipta untuk menandakan mesej sokongan bagi umat Islam Australia menggunakan pengangkutan awam selepas 2014 Sydney krisis tebusan.





KEGUNAAN HASHTAG #

Hashtags kebanyakannya digunakan secara tidak terkawal di forum perbincangan; mana-mana kombinasi aksara yang diketuai oleh simbol hash adalah hashtag, dan sebarang hashtag, jika dipromosikan oleh individu yang cukup, boleh "trend" dan menarik pengguna lebih individu untuk perbincangan. Di Twitter, apabila hashtag yang menjadi amat popular, ia akan muncul dalam "Tren Topik" kawasan utama pengguna. Topik-topik trending boleh dianjurkan oleh kawasan geografi atau oleh semua Twitter. Hashtags adalah tidak berdaftar dan tidak dikawal oleh mana-mana satu pengguna atau kumpulan pengguna, dan mereka juga tidak boleh "bersara" dari kegunaan awam, bermakna bahawa mana-mana hashtag diberikan secara teori boleh digunakan selama-lamanya. Mereka juga tidak mengandungi apa-apa definisi set, bermakna hashtag tunggal boleh digunakan untuk beberapa tujuan seperti yang ditekankan oleh mereka yang menggunakan mereka.

Hashtags bertujuan untuk perbincangan tentang peristiwa tertentu cenderung untuk menggunakan kata-kata kabur untuk mengelak daripada terperangkap dengan perbualan umum mengenai perkara-perkara yang sama, seperti perayaan kek menggunakan "#cakefestival" dan bukannya hanya "#cake". Walau bagaimanapun, ini juga boleh membuat ia sukar bagi topik yang menjadi "trend topik" kerana orang sering menggunakan ejaan atau perkataan yang berbeza untuk merujuk kepada topik yang sama. Dalam usaha untuk topik menunjukkan arah aliran, perlu ada kata sepakat, sama ada senyap atau dinyatakan, bahawa hashtag merujuk kepada bahawa topik tertentu.

Hashtags juga berfungsi sebagai isyarat agar pengguna untuk mencari dan "mengikuti" (melanggan) atau "senarai" (menyusun ke dalam senarai kenalan awam) pengguna lain dan pengunjung.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, penyiar seperti Channel 4 telah menggunakan hashtag semasa siaran program seperti Tarikh Pertama dan The Undateables. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa nombor penonton naik apabila elemen interaktif tweeting semasa melihat sesuatu di TV berlaku.

Hashtags boleh digunakan pada Instagram rangkaian sosial, dengan menyiarkan gambar dan hashtagging dengan subjeknya. Sebagai contoh, gambar diri sendiri dan rakan dihantar ke rangkaian sosial boleh hashtagged #bffl atau #friends. Instagram telah mengharamkan hashtags tertentu, beberapa kerana mereka terlalu generik, seperti #photography #iPhone #iphoneography, dan oleh itu tidak memenuhi tujuan. Mereka juga telah disekat hashtags yang boleh dikaitkan dengan aktiviti menyalahi undang-undang, seperti penggunaan dadah. Larangan terhadap hashtags tertentu mempunyai peranan yang berbangkit dalam cara yang masyarakat bawahan tertentu dibina dan dikekalkan di Instagram. Walaupun dasar kandungan Instagram, pengguna mencari cara-cara kreatif untuk mengekalkan amalan mereka dan akhirnya mengelakkan penapisan.


Hashtags juga digunakan secara tidak rasmi untuk menyatakan konteks sekitar mesej yang diberikan, tanpa niat untuk benar-benar mengkategorikan mesej untuk pencarian kemudian, perkongsian, atau sebab-sebab lain. Ini boleh membantu humor ekspres, kegembiraan, kesedihan atau isyarat konteks lain, sebagai contoh "Ia Isnin !! #sarcasm #excited"



No comments:

Post a Comment